Van Maaren ziet zand als voordeel

JLvM

(Door Aector Dooms)

Voor Jordan-lee van Maaren is het aftellen begonnen. Het lukte de achttienjarige motorcrosser uit Vlissingen om een wildcard te krijgen voor de Dutch Masters of Motorcross in zijn tweede seizoen in de MX2-klasse kan Van Maaren zondag in Axel zomaar tussen de wereldtop van de Grand prix-rijders staan. Voor het start bewijs moet hij wel zijn kwalificatie zien af te dwingen via zijn tijd training. Een mindere rondetijd kan zijn droom verstoren, want er mogen niet meer dan veertig deelnemers aan de start staan.De tijd bepaald de startplaats. ,, Ik moet dus zorgen dat ik bij de beste veertig tijden ben. Ik heb wel een goed gevoel. Het is een vliegende start over een ronde. Je krijgt daarna nog herkansingen om een snellere tijd neer te zetten, vertelt hij.

Ik had niet verwacht dat het zo goed zou gaan

Van Maaren rijd al vanaf zijn zesde jaar wedstrijden en doorliep alle jeugd categorieën. Twee jaar geleden behoorde hij tijdens de het open Nederlands kampioenschap in Axel tot de deelnemers in de 125cc-klasse. ,, Het ging toen wel goed, maar plaats in de uitslag zou ik niet meer direct weten.” Vorige jaar maakte de Vlissinger zijn debuut in de MX2-klasse. ,, Ik behaalde bij de nationale een zesde plaats. Ik had niet verwacht dat het zo goed zou gaan”, Kijkt hij terug op een geslaagd seizoen. Van Maaren liet voor de NK-wedstrijden een aantal club wedstrijden van res Axel vallen. ,, Ik heb vorige jaar in Axel minder wedstrijden gereden. ” Dit jaar was de seizoensstart wat moeizamer. ,, Ik heb twee wedstrijden gereden. Een voor het NK in Lochem en een in Heerde. Ik had best moeite om in mijn ritme te geraken. Ik kwam tegen het einde van de manche pas goed op gang.

Thuiswedstrijd

” Tijdens de voorbereiding op de Dutch Masters heeft het Vlissingse Motor talent zijn conditie extra aangescherpt. ,,deze week doe ik veel aan conditie training hardlopen, fietstraining en krachtoefeningen. Zaterdag pak ik mijn rust. ” Omdat de baan in Axel gesloten is, koos hij er voor om woensdag met zijn Suzuki te gaan trainen op het zand circuit in Lierop, vlak bij Helmond. Daar bereiden nog meer motorcrossers zich voor op de Dutch masters. De jonge Vlissinger liet niks aan het toeval over. ,, Zaterdag ga ik naar Axel om te kijken hoe de baan erbij ligt.” Van Maaren kan moeilijk inschatten wat zijn start kansen zijn. ,, Ik zie het zand circuit als een voordeel. Ik zou het heel jammer vinden als het niet lukt, want rijden in axel voelt als een thuiswedstrijd. “

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Geen categorie

Plaats een reactie